Varför är yoghurt nyttigt?

I yoghurt finns massor av protein, sunda kolhydrater, ”goda bakterier” och inte minst bra fett. Att äta yoghurt varje dag kan därför vara rena hälsokuren.

Protein. Proteinet har många uppgifter i kroppen, men behövs framför allt för musklernas uppbyggnad. Mjölkprotein är extra viktigt eftersom det innehåller sk essentiella aminosyror, protein som kroppen inte kan tillverka själv utan måste få från kosten. Lindahls Turkisk och Rysk yoghurt har en proteinhalt på 4,2%. Lindahls Grekisk yoghurt innehåller hela 5,2% protein vilket gör den extra bra efter träning när kroppen behöver byggas upp igen.

Kolhydrater. Balansen mellan kolhydrater och protein kan hålla sockernivån i blodet på jämn nivå, så att du känner dig mättare en längre tid.

Levande yoghurtkultur. De mjölksyrabakterier som måste finnas i yoghurt för att det ska få kallas yoghurt kan förbättra nedbrytningen av laktos i tarmen. Det här gör att personer med laktosintolerans, kan tåla yoghurt bättre än mjölk. En portion yoghurt ska innehålla minst 100 miljoner bakterier för att ge denna effekt. Det är ca 1 dl av Lindahls Turkisk, Grekisk eller Rysk yoghurt.

Det nyttiga fettet. Det ska inte vara lätt. Just när vi börjat lära oss att undvika fet mat, kommer det enhälliga forskarrapporter som tyder på att fett är bra, ja till och med livsnödvändigt för oss. Det är inte de industriellt tillsatta transfetterna man talar om, de ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, så mycket är klart. Men animala fetter, som finns i just mjölkprodukter, är ofarliga i rimliga mängder. Forskning visar att det komplexa mjölkfettet till och med är nödvändigt för oss och att barn som dricker fet mjölk drabbas av övervikt i mindre grad än barn som undviker fett. Som om inte det räckte visar forskningsresultaten också att mjölkfett inte ökar risken för exempelvis hjärt- kärlsjukdomar, utan tvärtom kan ha en skyddande effekt. Att äta lite mindre av en något fetare mejeriprodukt som Lindahls Grekisk, Turkisk eller Rysk yoghurt, är dessutom bättre än att äta mycket av en lätt mejeriprodukt eftersom du då får i dig mer mjölksocker.

Yoghurtens innehåll är naturligt, gott och nyttigt:
Högpastöriserad mjölk och grädde, mjölkprotein och yoghurtkultur.

 

För näringsvärden klicka på Turkisk, Grekisk eller Rysk yoghurt.