Ät rätt när du tränar!

Yoghurt är perfekt som mellanmål när du har tränat. Proteinet innehåller aminosyror som musklerna behöver för att återställa sig och kolhydraterna ersätter den energi som de förlorar under träning.
Lindahls Grekisk yoghurt innehåller mer protein än Turkisk och Rysk - hela 5,2%. Familjens träningsyoghurt alltså.

Ät rätt när du inte tränar också!

Att röra på sig, äta sunt och ge sig själv lite andrum då och då, är nyckeln till hälsa. Men det finns faktiskt ytterligare en hållpunkt på vägen mot energi och välbefinnande - att äta regelbundet. Även om du inte pressat dig själv på löpbandet utan mest promenerat in och ut ur konferensrum, mår du bra av ett mål mat var tredje timme ungefär. Man brukar säga att sex mål per dag är lagom: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Självklart handlar det inte om en trerätters middag varje gång, men en näve nötter och en Lindahls 200g Turkisk yoghurt kan exempelvis vara ett bra mellanmål.

Mellanmål

Ett bra mellanmål ska vara lätt att göra, lätt att äta och hålla blodsockret på en jämn nivå. Man brukar tala om varor och produkters GI – glykemiska index. Ju lägre GI desto längre mättnadskänsla ger maten. Extremfallen av höga GI-värden hittar man exempelvis hos vitt bröd, öl och sötade frukostflingor, alltså sådant som möjligen är gott för stunden, men som inte ger någon mättnadskänsla att tala om. I andra änden av tabellen där produkter med låga GI-värden finns hittar man bl a valnötter, gröna bönor och Lindahls naturella yoghurt. Det här är mat som håller dig mätt under längre tid.

Några exempel på bra mellanmål:

  • Lindahls Turkisk yoghurt 200g + en näve nötter och frön
  • Ett kokt ägg och ett päron
  • 1 dl Lindahls Grekisk yoghurt och lite tärnad frukt
  • Proteinsmoothie med 1,5 dl Lindahls Grekisk yoghurt mixat med
    0,5 dl tärnad mango, ½ banan, 2 msk havregryn och 1 passionsfrukt
  • 1 dl Cottage Cheese och nötter, bär eller frukt